نگاهی بر علایم چشمی  بیماری های عمومی
مروری کوتاه بر علایم چشمی بیماری های عمومی می تواند در شناسایی عامل  اصلی به ما کمک بسیاری کنند . بسیاری از بیماریهای متابولیک ،عفونی ، با واسطه ایمنی و همچنین هایپرتاسیون و نئوپلازی می توانند با نشانی های چشمی همراه باشند . از این جمله بیماریها به صورت مختصر می توان به موارد زیر اشاره کرد .
 
1.دیابت ملیتوس : در مقایسه با سگها ،گربه ها کمتر علایم چشمی این بیماری را از خود نشان می دهند . شایع ترین مشکل در سگها تشکیل کا تاراکت دو طرفه می باشد . ابتداء واکوئل هایی بر روی استوای عدسی ایجاد می شوند که به عقب و جلوی کورتکس گسترش می یابند .  تشکیل کاتاراکت به این صورت می تواند سبب یوویت  شدید القاء شده توسط لنز در چشم شود .بعلاوه سگهای دیابتی بیشتر مبتلا به خشکی چشم شده و قرینه انها  کدر تر می شود.
 
2. هایپرآدرنوکورتیزیسم : بسیاری از مشکلات چشمی در سگها می توانند همراه هایپرادرنوکورتیزیسم باشند. ضایعات سطحی شامل زخم های پیش رونده و بدون بهبودی قرنیه ، تحلیل قرنیه ، خشکی چشم و ضایعات  داخل چشمی شامل تجمع چربی در اطاقک جلوی، چربی روی شبکیه ، ایجاد مشکلات در شبکیه و مشیمسه در اثر افزایش فشار خون از این دسته می توانند باشند . همچنین در ذهنتان بسپارید که سگهای مبتلا به هایپرادرنوکورتیزیسم می توانند بیشتر از سایر سگها دچار کوری اکتسابی ناگهانی در اثر تحلیل رفتن شبکیه شوند .
 
3. هیپوتیروئیدیسم: می تواند در نتیجه هایپرلیپدمی ایجاد گردد که منتهی به Corneal lipid dystrophy  ، چربی در زلالیه، یوویت و لیپمی شبکیه همراه با خونریزی و جدا شدگی ان باشند . سگهای مبتلا به هیپوتیروئیدیسم می توانند بیشتر از سایر سگها دچار خراشهای قرنیه بدون بهبود شوند.
 
4. بیماریهی عفونی
 
a. بیماریهای ایجاد شده در اثر گزش کک :ارلشیا کنیس ،ریکتزیا ریکتزی ،بورلیا می توانند سبب التهاب ملتحمه ، خونریزی زیر ملتحمه  ،یوریت قدامی ، یوریت خلقی ، التهاب شبکیه و مشیمیه، خونریزی شبکیه یا التهاب عصب بینایی شوند. اگر  چه در حدود 10 - 15 این موارد علایم چشمی از خود نشان می دهند.
 
b. هیستوپلاسموز: علایم چشمی بیماریهای  قارچی شامل التهاب پلک ،یوریت ، التهاب شبکیه و مشیمیه ، جدا شدگی شبکیه گرانولوماتوز و التهاب عصب بینایی می باشند .
 
c. توکسویلاموز: ازمایشات سرم شناسی نشان داده اند تا حدود 79 درصد گربه های مبتلا به یوریت، سرم مثبت نسبت به توکسوپلاسما گنده ای دارند. اگر چه شیوع سرم مثبت توکسوپلاسموز در گربه های سالم و طبیعی زیاد است اما به ندرت می توان این انگل را در یووه گربه های مبتلا به یوریت یافت .
 
5. بیما ری های با واسطه ایمنی :

Uveodermatologic syndrome: این بیماری در سگها عموما سبب ایجاد بوریت قدامی و خلفی اغلب همراه با جدا شدگی شبکیه می باشد . این بیماری عموما دو طرفه است و تنها در چشم هایی که حاوی رنگدانه است دیده می شود اما می توان در سگهایی که یک چشمشان قهوای و چشم دیگرشان ابی رنگ است به صورت یکطرفه نیز دیده شود. اغلب علایم چشمی بیماری زود تر از علایم پوستی ظاهر می شود.
 

هپاتیت عفونی سگها : از انجایی که واکسیناسیون بر علیه ان انجام می شود این بیماری با واسطه ایمنی که توسط آدنوویروس سگها ایجاد میشود کمتر دیده میشود. عفونت یا واکسیناسیون می تواند باعث التهاب قرینه بینابینی و یوریت شود. علایم چشمی در حدود 10-14 روز بعد از واکسیناسیون دیده می شود. بسیاری از صاحبان حیوانات متوجه اسپاسم چشم ، کوچک شدن مردمک و ترس از نور در حیوان می شوند .در عرض 24-48 ساعت پس از شروع یوریت، ادم قرینه ایجاد می گردد . ادم قرنیه می تواند  ناحیه ای یا منتشر باشد و سبب کدر شدن قرنیه گردد.
 
6. افزایش فشار خون :
از ضایعات چشمی همراه با افزایش فشار خون می توان به ادم شبکیه و عصب بینایی ، قطور شدن و پیچ خوردگی عروق شبکیه ، خونریزی شبکیه ، خون در داخل چشم، پرخونی و جدا شدگی شبکیه اشاره نمود . تحلیل رفتن شبکیه میتواند بصورت ثانویه در اثر التهاب شبکیه و عدم خونرسانی شبکیه ایجاد شود.

7.نئوپلازی:
علائم نئوپلازی متاستاتیک شامل التهاب ملتحمه ، یوریت ، خون در داخل چشم و ادم شبکیه میباشد. شایعترین تومور ثانویه چشمی در حیوانات اهلی لنفوسارکوم است. در حقیقت 25 درصد یوریت ها به خاطر سرطان و 78 درصد یوریت های سرطانی به خاطر لنفوسارکرم ، همانژیوسارکرم ، آدنوکارسینوما و TVT  می باشند که به صورت دو طرفه به یووه خلفی و قدامی می توانند متاستاز بدهند .
ترجمه:امیررضا عامری نایینی ،دامپزشک ،کلینیک دامپزشکی آران