با وارد کردن ایمیل خود محتوای این صفحه به ایمیل شما فرستاده می شود
محتوای این صفحه به ایمیل شما ارسال گردید.
ارسال
انصراف
  یکی از بحثهای داغ بین صاحبان سگ و گربه ، نوع و چگونگی تغذیه انها است .این بحث نه در اینجا بلکه در تمام جهان به یک موضوع مهم بین کارشناسان تغذیه و دامپزشکان بوده وهست .مثلا در استرالیا و آمریکا موج تازه ای از خام خواری در بین صاحبان سگ و گربه راه افتاده است.انها به استناد اینکه این حیوانات در طبیعت شکار میکنند و شکار خود را قبل از خوردن نمی پزند معتقدند که باید در اختیار سگ و گربه های خانگی نیز غذاهای خام همانند زندگی طبیعی شان قرار داده شود.از طرف دیگر انها میگویند غذاهای کارخانه ای یا خانگی پخته میشوند و این کار باعث می شود که بسیاری از مواد مغذی و ویتامین های داخل غذاها  از بین برود.با این که این طرز تفکر ممکن است تا حدودی درست باشد اما در مورد سگ وگربه های خانگی جای اشکال دارد. اول اینکه سگ و گربه هایی که به صورت وحشی زندگی می کنند معمولا به خاطر بسیاری از مشکلات عمر کوتاه تری نسبت به سگ و گربه های خانگی دارند. انها شکار میکنند تا سیر شوند تا روز خود را به پایان برساند.برای صاحبان سگ یا گربه خانگی میزان طول عمر حیوانشان بسیار با اهمیت است .انها هر کاری میکنند تا با فراهم نمودن شرایط مناسب طول عمر دلبندانشان را تا میتوانند طولانی تر کنند . از طرف دیگر این سگ و گربه های وحشی در تماس نزدیک و همیشگی با انسان نیستند و معمولا مشکلی را از نظر بیمارهای قابل انتقال به انسان ایجاد نمیکنند .بر پایه بسیاری از تحقیقات و مقالات موجود ثابت شده  میزان عوامل بیماری زای خطرناک که بعضا نیز قابل انتقال به انسان هستند در مواد غذایی  خام بسیار بیشتر از غذاهای پخته شده می باشد. بنابراین مصرف غذای خام برای حیوان خانگی که با انسان زندگی میکند هم برای خودش و هم برای صاحبش میتواند خطر ساز باشد.
حال اگر دادن غذای خام به سگ و گربه به نظر مناسب نمی اید ، برای تغذیه سگ و گربه خانگیمان باید از چه نوع غذایی استفاده کنیم ؟
ایا غذای خانگی ارجحیت دارند یا غذاهای اماده مخصوص سگ و گربه (غذای خشک و یا کنسروی)؟
برای روشن شدن این مطلب میبایست به چند نکته  بپردازیم. حیوانات نیز همانند انسانها به ترکیبات  مختلف غذایی از جمله ویتامین ها و مواد معدنی  احتیاج دارند .بسیاری ازغذاهای خانگی متاسفانه حاوی مواد مورد نیاز سگ و گربه نبوده ، گاها حاوی مواد مضر(مثل یسر و پیاز) نیز میباشند که بعد از مدتی میتوانند باعث ایجاد مشکلات و یا  کمبود مواد غذایی در حیوان شوند. به این نوع غذا ها که ترکیباتشان بر اساس نیاز بدن سگ یا گربه تنظیم نشده اصطلاحا غذاهای "غیر متعادل " میگویند. بیشتر انواع غذاهای خانگی که با روش های رایج  پخت پزمرسوم تهیه میشوند جز غذاهای غیر متعادل بوده و می توانند برای حیوان مشکلات بنیادی را در کوتاه یا بلند مدت ایجاد کنند.برای اینکه غذاهای نامتعادل خانگی تبدیل به غذای متعادل شود میبایست برنامه غذایی کامل توسط دامپزشک نوشته شود و تنها از ان غذا برای تغذیه حیوان استفاده گردد.دامپزشک در این موارد که صاحب حیوان خانگی اصرار بر استفاده از غذاهای خانگی دارد به  کتب تغذیه مربوطه مراجعه کرده  و با در نظر گرفتن وزن ،سن ، نژاد ، جنس و شرایط جسمانی حیوان یک برنامه غذایی  متعادل و کامل مینویسد.این غذاها حاوی ترکیبات اصلی مثل پروتئین ، کربوهیدرات (نشاسته) و چربی به همراه ترکیبات ضروری همانند ویتامین ها و مواد معدنی میباشند تا از کم یا زیاد رسیدن مواد غذایی به حیوان جلوگیری شود. .به عنوان مثال تنها وجود مرغ  ، گوشت ، برنج و سبزیجات که به نظر خیلی ها غذای کامل تصور میشود از نظر غذایی کامل نبوده واحتیاج به اضافه شدن موادی مثل مقادیر مناسب نمک ید دار ، کلرید پتاسیم ، مولتی ویتامین ، عنصر روی و ... است تا غذا متعادل گردد .با این موارد که ذکر شد میبایست زمان زیادی برای تهیه این نوع غذا ها صرف شود تا حیوان دچار کمبود مواد مورد نیاز بدنش نگردد.
کارخانه های صاحب نام و یا به قول معروف برندهای معتبر تولید کننده غذای حیوانات برای دریافت اجازه تولید  پروسه های طولانی را طی میکنند و غذاهای تولیدیشان میبایست برای هر نوع ، جنس ، سن و نژاد متعادل ساخته شوند  تا اجازه تولید و فروش بگیریند.میزان کالری این محصولات معمولا مشخص و مقدار مصرف انها برای هر وزنی بر روی انها نوشته شده است. به همین منظور استفاده از این نوع غذا ها برای صاحبان حیوانات خانگی به نظر بسیار اسان تر می رسد.
با تمام مواردی که ذکر شد باید گفت که اگر میخواهید از غذاهای خانگی استفاده نمایید میبایست ان را متعادل ساخته و اگر امکان این کار به علت وقت گیر بودن وجود ندارد بهتر است از غذاهای تجاری معتبر و صاحب نام  مناسب با سن ، نژاد و وضعیت جسمانی سگ یا گربه تان استفاده نمایید.

امیررضا عامری نایینی ، دامپزشک
زمان انتشار: يكشنبه 07 آبان 1391 (11 سال قبل)
تعداد بازدید: ۹۱۴۴
لطفا سوالات خود را در این قسمت مطرح نفرمایید و به قسمت سوال از دامپزشک وب سایت مراجعه نمایید
*
ثبت نظر
نام:  نیلوفر 0 نفر پسندیدن
نظر:  با سلام غذاهای اماده و خشک به دلبل اینکه نکات تغذیه رعایت شده بهتره که استفاده بشوند
نام:  فرشید فهیمی 0 نفر پسندیدن
نظر:  متشکرم از مقاله وزین وزیباتون ، امیدوارم غذای خشک تولید شده ما بانام ویتاپت ، که شامل کلیه مواد غذایی ، معدنی ، ویتامین های مورد نیاز سگ و گربه هست رو امت
نام:  Abolfazl rezaei 0 نفر پسندیدن
نظر:  با سلام مطالب و نکته های بسیار مفیدی را عنوان نموده بودید که مورد توجهم قرار کرفت یک سوال به دلیل دوست داشتن شیرینی وضرر داشتن ان در صورت مصرف نمودن میتوان از شکر دارویی که بیماران انسلولینی استفاده میکنند میتوان در مواردی استفاده کرد