با وارد کردن ایمیل خود محتوای این صفحه به ایمیل شما فرستاده می شود
محتوای این صفحه به ایمیل شما ارسال گردید.
ارسال
انصراف
انجام حرکات جفت گیری یا پرش جفت گیری
کلیه حق و حقوق این سایت طبق قوانین نشر و انتشار متعلق به کلینیک دامپزشکی آران میباشد و و هرگونه استفاده از مطالب ، طرح ها و تصاویر پیگرد قانونی دارد.
بسیاری از صاحبان از اینکه سگشان برخی رفتارها از جمله انجام حرکات جفت گیری را روی پا و یا اجسام از خود نشان میدهند خجالت می کشند . بسیاری از صاحبان بر خلاف دفع ادرار یا مدفوع در محل نامناسب حالت پرش جفت گیری را طبیعی می پندارند . بنابراین دامپزشک می بایست در در مورد انجام دادن این گونه رفتار ها و پرش جفت گیری از صاحب سگ سوال کند.
اغلب انها تصور می کنند این عمل حالت جنسی داشته که با عقیم کردن حیوان ان  عمل از بین خواهد رفت . با این وجود گاهی حتی پس از عقیم سازی سگها دوباره این کار را مخصوصا بر روی افراد کم سن خانه یا مهمانان انجام می دهند .
 

 
کلیه حق و حقوق این سایت طبق قوانین نشر و انتشار متعلق به کلینیک دامپزشکی آران میباشد و و هرگونه استفاده از مطالب ، طرح ها و تصاویر پیگرد قانونی دارد.
گاهی اوقات نیز صاحب سگ فکر می کند این حالت نشان دهنده سلطه طلبی اوست . پرش می تواند ریشه جنسی یا سلطه طلبی داشته باشد اما همانند بسیاری دیگر از رفتارها این حالت نیز می تواند عوامل مختلفی داشته باشد که می بایست با مشاهده دقیق و تحت نظر گرفتن سگ علت یا علل مشخص گردد. با این حال برخی اوقات پیدا کردن علت این عمل بدون در نظر گرفتن عوامل محیطی غیر ممکن است .
علل حالت جفت گیری گرفتن میتواند یک یا چند تا از موارد زیر باشد:
1-تشویش و یا تحریک  
مهمترین عامل ایجاد کننده پرش در سگها مخصوصا وقتی که این عمل بر روی فرد یا شیئ صورت میگیرد میتواند تشویش باشد .
پرش یک رفتار برای تخلیه تشویش یا تحریک ایجاد شده در اثر اختلالات احساسی درونی سگ می باشد . مثلا مثل بازی کردن با یک اسباب بازی جدید از طرف دیگر سگها این عمل را بر روی مهمانان ممکن است انجام دهند چرا که نمی دانند با فرد جدید چگونه تماس بر قرار کنند .

از سوی دیگر پرش میتواند باعث تخلیه احساسات و تسکین کشمکش درونی ایجاد شده در سگ باشد که پاسخی در برابر اتفاقی خاص یا وارد شدن مهمان می باشد.
این عمل می تواند جنبه جلب توجه نیز داشته باشد. پرش بر روی مهمان می تواند باعث تخلیه هیجان سگ گشته و از طرف دیگر توجه نیز جلب کند  که هر دو سبب آرامش حیوان می گردند.
در اخر اینکه پرش می تواند پاسخ به تشویش ایجاد شده در اثر تنبیه باشد . برای مثال تشویش ایجاد شده در اثر سرزنش شدن به خاطر ریختن سطل آشغال که چند ساعت قبل انجام داده است. چون تنبیه در همان لحظه انجام نگرفته حیوان به یاد نمی اورد که برای چه صاحبش با او چنین رفتاری نشان میدهد و این تنبیه سبب میشود تا برای تخلیه اختلالات احساسی حیوان رفتارهای جایگزین شونده همانند پرش انجام دهد.
کلیه حق و حقوق این سایت طبق قوانین نشر و انتشار متعلق به کلینیک دامپزشکی آران میباشد و و هرگونه استفاده از مطالب ، طرح ها و تصاویر پیگرد قانونی دارد.
2-عامل جنسی :
برخی پرش ها چه در سگ نر و چه در سگ ماده ( حتی عقیم شده ) می تواند علت جنسی داشته باشند.
با این که این عمل بیشتر تحت تآ ثیر ترشح هورمون تسسترون است اما تنها علت آن نیز نمی باشد . نشان دادن حالت های جنسی نرانگی در نر عقیم شده نسبت به نر عقیم نشده عموما بسیار کمتر است اما عقیم شدن باعث ریشه کن گشتن حس و یا توانایی جنسی نمی شود . با این وجود اگر پرش با نعوظ یا تکان دادن لگن همراه می باشد بیشتر این موارد جنبه تحریک جنسی ندارند .
3- سلطه جویی
در سالهای اخیر دامپزشکان با تئوری جدید ی که به ان اصطلاحا سلطه گرایی سگ می گویند مواجه شده اند . این نظریه بر این باور است که پرش نسبت مستقیمی برای نشان دادن برتری حیوان بر ان جسم یا جانوری که بر روی ان می پرد دارد .
صاحب سگ ممکن است تصور کند سگ انها سلطه گر است و برای نشان دادن برتری بر روی دیگر سگها ، مهمانان واشیاء می پرد .برخی اوقات سگ ها برای یاد اوری و تثبیت جایگاه خود بر روی سگ دیگر می پرد با این وجود لزوما این گونه نیست که سگی که بر رویش پرش انجام شده مظلوم واقع گشته چرا که این می تواند جز رفتارهای طبیعی باشد .
اگر بخواهیم این عمل را رفتارهای سلطه جویانه قلمداد کنیم می بایست جنبه های بسیار مختلفی را که حیوان در انها قرار گرفته مد نظر بگیریم چرا که عمل پرش می تواند در بسیاری از موقعیت های دیگر نیز دیده شود . سلطه جوی رابطه جنسی بین جانداران( سگها) است بنابر این پریدن بر روی اجسام بی روح مثل بالشت و پتو در سگ همیشه نمی تواند جنبه سلطه جویانه داشته باشد .

4-بازی:
در دنیای سگها ، بازی کردن جنبه های دیگری بجز خوش گذرانی و اتلاف وقت را دارد. بازی باعث شکل گیری مناسبات مهم اجتماعی در سگها می باشد . سگهایی که باهم بازی میکنند و اجتماعی هستند می توانند در موقعیت های دیگر نیز از پس خود بر ایند برای مثال بیشتر بازی توله سگها شامل رفتارهای شکار همانند خیره شدن ،کمین کردن و تعقیب وگریز طعمه فرضی می باشد .
بازی کردن نقش یک شکار چی تمرینی برای شکار واقعی در اینده خواهد بود. جابه جا شدن نقش در بازی بین توله سگها از شکار به شکار چی یک حالت غیر معمول نیست و در بین رابطه دو توله می تواند کاملا طبیعی باشد .
کلیه حق و حقوق این سایت طبق قوانین نشر و انتشار متعلق به کلینیک دامپزشکی آران میباشد و و هرگونه استفاده از مطالب ، طرح ها و تصاویر پیگرد قانونی دارد.
5-حالت ارام بخش :
پرش می تواند یک رفتار عادی برای ایجاد آرامش در سگ باشد . در این فرم سگ قبل از خواب بر روی اشیا همانند اسباب بازی ، عروسک ، بالشت این کار را انجام میدهد تا ا رامش بگیرد و خوابش ببرد البته این عمل ممکن است همیشه قبل از خواب دیده نشود . در این موارد حالت پرش دقیقا همانند مکیدن شست توسط نوزادان است .
کلیه حق و حقوق این سایت طبق قوانین نشر و انتشار متعلق به کلینیک دامپزشکی آران میباشد و و هرگونه استفاده از مطالب ، طرح ها و تصاویر پیگرد قانونی دارد.
نتیجه گیری
پرش در سگها می تواند نشان دهنده مشکلات رفتاری یا تحریکات محیطی مثل موقعیت ها استرس یا هیجان زا باشد . برای کاهش این عمل می بایست موقعیت های تحریک زا کاهش پیدا کنند . وقتی عمل پرش پشت سر هم تکرار شود می تواند به رفتارهای وسواس گونه تدیل گردد . مثلا پرشی که تنها در موارد ورود مهمان دیده می شود می تواند تبدیل به یک عادت در طول تمام روز گردد . این حالت سبب میشود کیفیت زندگی سگ کاهش یافته و به بیماریهای فیزیکی ثانویه همانند ساییده شدن پوست و تسریع پیشرفت بیماریهای اسکلتی ، عضلانی که از قبل وجود داشته بودند گردد.
تهیه و تنظیم: امیررضا عامری نایینی ،دامپزشک ، کلینیک دامپزشکی آران

زمان انتشار: پنجشنبه 08 اسفند 1392 (10 سال قبل)
تعداد بازدید: ۷۴۲۸۹
لطفا سوالات خود را در این قسمت مطرح نفرمایید و به قسمت سوال از دامپزشک وب سایت مراجعه نمایید
*
ثبت نظر
نام:  محمد 30 نفر پسندیدن
نظر:  با سلام و احترام این رفتار پرش در مورد سگ ماده چه دلیلی میتونه داشته باشه؟ یک سگ 6 ماهه ماده دارم که این حرکت رو روی یه عروسک انجام میده معمولا بعد از تلاش ناموفق برای پاره کردن اون عروسک این رفتار رو میکنه این رفتار به دلیل ماده بودن سگ خیلی هم باعث تعجبه هم نگرانی از اینکه ما باید چه رفتاری کنیم ممنون میشم راهنمای بفرمایید از طریق ایمیل
نام:  مریم 37 نفر پسندیدن
نظر:  سلام متعسفانه سگ من عقیم شده ولی حرکات جفت گیری روانجام میده چه کاری می تونم بکنم که از سرش بیوفته نگران هستم ادامه داشته باشه اصلا هم چند روزه ول نکرده