با وارد کردن ایمیل خود محتوای این صفحه به ایمیل شما فرستاده می شود
محتوای این صفحه به ایمیل شما ارسال گردید.
ارسال
انصراف
شبح شکایت بر سر دامپزشک
چندی پیش یکی از دوستان و همکارانم با ناراحتی با من تماس گرفت و گفت فلانی من به گربه ای واکسن هاری تزریق کردم و حیوان به ان حساسیت نشان داده ، حال صاحب حیوان میخواهد از من شکایت کند. از او پرسیدم حال گربه چطور است ؟ پاسخ داد درمان های ضد شوک را انجام دادم و حال حیوان بهتر شده و سرحال است . به او گفتم برای من هم این اتفاق افتاده و دلداریش دادم.
 
بعد که مکالمه پایان یافت با خودم فکر کردم این شبح شکایت چقدر میتواند بر دامپزشک تاثیر منفی داشته باشد و تا چه حد میتواند بر عملکرد او تاثیر بگذارد.
از نظر علمی هر تزریقی و یا تجویزی میتواند حساسیت زا باشد چرا که ماده خارجی به بدن وارد شده و بدن میتواند به ان پاسخ حساسیتی بدهد.
دامپزشک موظف است این را به صاحب حیوان اطلاع دهد و از نظر تجهیزات و داروهای اورژانسی مجهز باشد تا در موارد ایجاد حساسیت اقدامات لازم را برای نجات حیوان انجام دهد. این دقیقا کاری بود که همکار من انجام داده و گربه را از مرگ نجات داده است. این کار جای تقدیر دارد نه جای شکایت.
 
اگر شبح شکایت بر سر دامپزشک باشد انگاه هیچ کدام از ما نمیبایست اقدام به تزریق دارو یا واکسنی نماییم چرا که امکان ایجاد شوک وجود دارد. هر دارو یا واکسنی معایب و محاسنی دارد که دامپزشک ان را سنجیده ،سبک و سنگین میکند و اگر کفه فواید از کفه مضرات سنگین تر بود انگاه اقدام به تجویز می نماید.
این شبح اگر بالای سر ما باشد انوقت تمام قابلیت ها و مهارت های خود را از دست خواهیم داد و در نتیجه کسی که ضرر میکند حیوان بیچاره است.
 
به عنوان کوچکترین فرد جامعه دامپزشکی میتوانم بگویم به احتمال قریب به یقین دامپزشکی پیدا نمی شود که بخواهد حیوان را آزار دهد و به او صدمه وارد کند .چرا که تمام ما میخواهیم حیوان سالم و سرحال شود تا هم به حیوان کمک کرده باشیم و هم به اعتبارمان خدشه ای وارد نشود . به همین خاطر تمام سعی مان بر این است که اشتباه نکنیم.
من ادعا نمیکنم که دامپزشک اشتباه نمی کند . هیچ کس بی عیب و اشتباه نیست . اگر هم اشتباه شود به خاطر نااگاهی یا اتفاق است نه از روی قصد و دشمنی با حیوان.
 
شما مخاطبین گرامی میبایست به دامپزشک قوت قلب دهید تا او بتواند تمام همت و بضاعت خود را برای حفظ سلامت حیوان به کار بگیرد . به این فکر نشود که فلانی میخواهد حیوان من را بکشد یا داشت حیوان من را میکشت به همین خاطر باید از او شکایت کنم.
از جالب ترین موارد که میتوان به ان اشاره کرد ایجاد حساسیت به دگزامتازون که خود داروی ضد شوک و حساسیت است اشاره نمود . این دارو در دامپزشکی و پزشکی خود میتواند ایجاد حسلسیت کند. پس اگر در درمان شوک از این دارو به خاطر حساست زا بودن ش استفاده نشود ،خود قصور در درمان محسوب میگردد.
 
این که سوار هواپیما نشویم چراکه ممکن است سقوط کند ایا صحیح است؟ روزانه چندین هزار پرواز در سراسر دنیا صورت می گیرد و چند تای انها سقوط میکنند؟
روزانه چندین دوز واکسن در دنیا به سگ وگربه ها تزریق میشود که بالای 90 درصد انها سبب جلوگیری از ابتلا حیوان به بیماری های مهلکی نظیر دیسمپر ،پان لوکوپنی و غیره میشوند. حال اگر به خاطر درصدی اندک نخواهید حیوان را واکسینه کنید ایا حاضرید به دامپزشک امضا دهید که من نمیخواهم حیوانم واکسینه شود و در صورت ابتلا به بیماری از دامپزشک به خاطر عدم واکسیناسیون شکایت نخواهم کرد؟
امیررضا عامری نایینی ، دامپزشک ، کلینیک دامپزشکی آران

زمان انتشار: جمعه 01 خرداد 1394 (9 سال قبل)
تعداد بازدید: ۵۲۳۴
لطفا سوالات خود را در این قسمت مطرح نفرمایید و به قسمت سوال از دامپزشک وب سایت مراجعه نمایید
*
ثبت نظر
نام:  دنیا 1 نفر پسندیده
نظر:  دامپزشکان پسوند پزشک را بیجهت یدک میکشند شما چیزی از مداوای یک ارگانیسم زنده نمیدانید مسایل حیوانات نیز باید به پزشکان محول شود. دامپزشک علم کافی کاری برای درمان ندارد.