با وارد کردن ایمیل خود محتوای این صفحه به ایمیل شما فرستاده می شود
محتوای این صفحه به ایمیل شما ارسال گردید.
ارسال
انصراف
توكسوپلاسموز
 
توكسوپلاسموز يكي از مهمترين بيماري‌هاي انگلي مشترك بين انسان و حيوان است كه طب دامپزشكي با آن سروكار زيادي دارد. عامل ايجادكننده اين بيماري انگلي بسيار ريز و تك سلولي است به نام توكسوپلاسما گوندي. توكسوپلاسما تنها در بدن گربه‌سانان (اهلي و وحشي) توانايي توليدمثل و تكثير را دارد اما مي‌تواند هم در خود گربه و هم در بسياري از گونه‌هاي پستانداران (از جمله انسان) و پرندگان ايجاد بيماري كند. در تحقيقاتي كه انجام شده در آمريكا حدود 40 درصد گربه‌ها با اين انگل برخورد داشته‌اند اما تنها 6/6 درصد از خود انگل توكسوپلاسما را دفع كرده‌اند.
 
کلیه حق و حقوق این متن طبق قوانین نشر و انتشار متعلق به وبسایت کلینیک دامپزشکی آران میباشد و و هرگونه استفاده از مطالب ، طرحها و تصاویر بدون استناد به منبع پیگرد قانونی دارد.
گربه‌ها معمولاً از سه طريق به توكسوپلاسما آلوده مي‌شوند:
 
·         از طريق خوردن انگل دفع شده از گربه آلوده در محيط.
·         مدفوع گربه مي‌تواند با آب يا غذا تماس پيدا كرده که گربه با خوردن آب و يا غذاي آلوده شده گرفتار بيماري شود.
·         از طريق خوردن مراحل تكاملي انگل که در بافت‌هاي بدن پستانداران و پرندگان آلوده میتوانند وجود داشته باشند.
·         تغذيه با گوشت خام ،نیم پخت یا نپخته آلوده به انگل نيز باعث انتقال بيماري مي‌شود.
·         از طريق انتقال يك مرحله تكاملي انگل به نام تاكي زوئيت از جفت به جنين در رحم گربه آبستن.
به فرم توكسوپلاسمای دفع شده از مدفوع گربه اووسيت می گویند که در اصطلاح عامیانه به ان تخم انگل گفته میشود. اين اووسيت لازم است پس از دفع در مدفوع 5-1 روز در محيط باقي بماند تا عفوني گشته و قابليت آلوده كردن گربه‌هاي ديگر، پستانداران (از جمله انسان) و پرندگان را پيدا كند. به همين خاطر اگر مدفوع گربه بی درنگ به صورت مناسب از محل برداشته و حذف شود انگاه ديگر احتمال انتقال بيماري به انسان و ساير حيوانات به حداقل ممكن خواهد رسید.
 
علايم بيماري: آلودگي توكسوپلاسما از طريق جفت مي‌تواند باعث ناقص‌الخلقه‌زايي، مرده‌زايي و مرگ قبل از شروع به شير خوارگی شود. بچه گربه‌هايي كه جان سالم به در مي‌برند مي‌توانند دچار بي‌اشتهايي، ضعف، تب ، علايم تنفسي مثل تنگی نفس، افزايش صداهاي تنفسي، علايم كبدي مثل زردي متورم شدن شكم و كبد و علايم عصبي از خود نشان دهند. گربه‌هايي كه پس از تولد دچار توكسوپلاسموز مي‌شوند علايمي همچون بي‌اشتهايي، بي‌حالي، تب بالا، ضعف، كاهش وزن، اسهال، استفراغ، التهاب چشم، زردي، سختي تنفس، سختي در راه رفتن و عوارض عصبي مرتبط با مغز يا نخاع  از خود نشان بدهند.
 
تشخيص: مشاهده اووسيت یا همان تخم توكسوپلاسما در آزمايش مدفوع سبب تشخيص مي‌شود. اما به خاطر اينكه دفع اووسيت محدود است و فقط به مدت 3-1 هفته در گربه وجود دارد عدم مشاهده اووسيت توكسوپلاسما در آزمايش مدفوع دليل بر آلوده نبودن گربه نمي‌تواند باشد. تشخيص قطعي آلودگي مي‌بايست بر اساس رد احتمال وجود ساير بيماري‌هایی كه علايمی مشابه توکسوپلاسموز ايجاد مي‌كنند باشد . از این بیماری ها میتوان به مثل FIP, FIV, FeLV، آسم، كرم قلب و ساير بيماري‌هاي عفوني اشاره کرد.
 
درمان: درمان توكسوپلاسموز با استفاده از آنتي‌بيوتيك‌هاي موثر بر اين انگل انجام مي‌گيرد. هيچ درمان تاييد شده‌اي براي حذف كامل اين انگل از بدن سگ و گربه وجود ندارد. آنتي بيوتيك‌هاي مورد استفاده در اغلب موارد سبب محدود کردن بيماري و جلوگيري از تكثير انگل در بدن گشته و براي از بين بردن انگل به صورت كامل موثر نمي‌باشند.
در طول دوره درمان معاينه مرتب بيمار توسط دامپزشك بسيار حايز اهميت است. در اكثر موارد علايم باليني بيماري 2-1 روز بعد از تجويز آنتي‌بيوتيك بهبود پيدا مي‌كنند.
 
پيشگيري: پيشگيري از آلوده شدن گربه تنها با جلوگيري از در معرض قرار گرفتن او با عوامل انتقال بيماري امكان‌پذير خواهد بود. بدین منظور مي‌بايست سعي شود گربه فقط در محدوده خانه رفت و آمد كند و از رفتارهاي شكار جلوگيري شود. از در اختيار قرار دادن گوشت يا ضايعات گوشت به صورت خام يا نيم‌پز خودداري شود . ایده ال این است که از غذاهاي خشك يا كنسروي مخصوص تغذيه گربه استفاده شود. نظافت روزانه ظرف خاک و به صورت بهداشتی حذف کردن مدفوع بی درنگ پس از دفع نقش  مهمی در پيشگيري انتقال بيماري خواهد داشت.
 
براي جلوگيري از انتقال بيماري به انسان توصيه مي‌شود:
 
·         دست‌ها و تمام سطوح در ارتباط با گوشت خام (مثل تخته گوشت) پس از هر بار شسته شود.
·         در هنگام تميز نمودن ظرف خاک گربه از دستكش‌هاي يكبار مصرف استفاده شود.
·         در صورت علاقمند بودن به باغباني و پرورش گل و گياه حتماً از دستكش‌هاي مخصوص اين كار استفاده شود و پس از كار دست‌ها به خوبي شسته شوند.
·         سبزيجات و ميوه‌جات را قبل از مصرف بايد به خوبي شست و ضدعفوني نمود و در صورت امكان قبل از خوردن ميوه پوست آن گرفته شود.
·         از مصرف گوشت و تخم‌مرغ خام و نيم‌پز و لبنيات غيرپاستوريزه پرهيز شود.
·         آب آشاميدني مطمئن مصرف شود و اگر منبع آب مطمئن نبود حتماً قبل از مصرف جوشانده شود.
خانم‌هاي باردار از تماس با ظرف خاك گربه‌هايي كه از خود اووسيت توكسوپلاسما دفع مي‌كنند پرهيز كنند.  اگر خانم باردار، فرد تحت شيمي درماني يا فرد مبتلا به ايدز تمايل به آوردن گربه به خانه دارند بهتر است گربه‌هاي بالغ سالم را براي اين كار انتخاب نمايند چرا كه احتمال دفع اووسيت در اين گربه‌ها بسيار كمتر از گربه‌هاي ناسالم و بچه گربه‌ها مي‌باشد.
 
در صورتی که گربه‌ شما مبتلا به توكسوپلاسموز باشد لازم نيست گربه را رها ساخته و يا بيرون بياندازيد. با رعايت موارد بهداشتي فوق هم گربه و هم انسان می توانند سالم و سلامت باقي بمانند.
کلیه حق و حقوق این متن طبق قوانین نشر و انتشار متعلق به وبسایت کلینیک دامپزشکی آران میباشد و و هرگونه استفاده از مطالب ، طرحها و تصاویر بدون استناد به منبع پیگرد قانونی دارد.

زمان انتشار: چهارشنبه 19 خرداد 1395 (8 سال قبل)
تعداد بازدید: ۱۲۱۴۵
لطفا سوالات خود را در این قسمت مطرح نفرمایید و به قسمت سوال از دامپزشک وب سایت مراجعه نمایید
*
ثبت نظر
درحال حاضر نظری برای خواندنی های دامپزشکی ثبت نشده است.