با وارد کردن ایمیل خود محتوای این صفحه به ایمیل شما فرستاده می شود
محتوای این صفحه به ایمیل شما ارسال گردید.
ارسال
انصراف

 

امنیت کودک و حیوان خانگیمان

 


 

اگر شما حیوان خانگی دارید مخصوصا سگ، قبل از به دنیا آوردن نوزاد جدید برخی نکات را باید رعایت کنید. بیشتر سگها برخورد خوبی با نوزاد دارند. قبل از آوردن نوزاد از بیمارستان به خانه ، ملافه نوزاد را بیارید تا به سگ خود اجازه دهید با عضو جدید خانواده آشنا شود. به این ترتیب ، وقتی نوزاد به خانه بیاید سگ با بوی او آشنا شده است.                                                                  

   سگ شما نباید احساس کند که نوزاد می خواهد جای او را بگیرد. شما باید به سگ خود نشان دهید هنوز دوسش دارید همانطور که نوزادتان را دوست دارید.وقتی به نوزاد غذا می دهید سگ را از خود نرانید. اجازه دهید او هم کنار پای شما بنشیند. در حالی که به نوزاد خود شیر می دهید ، سگ را نیز نوازش کنید.

   افراد با تجربه توصیه می کنند دو هفته قبل از آوردن نوزاد به خانه زمان کمتری را صرف بازی و صحبت با سگتان کنید تا با آمدن نوزاد و کمتر شدن وقت شما سگتان افسرده نشود. بسیار اشتباه است قبل از آمدن نوزاد توجه زیادی به سگ شود و با آمدن نوزاد تمام توجهات به سمت نوزاد برگردد.

   اگر سگ شما مشکلات رفتاری دارد که تأثیر بدی روی نوزادتان خواهد داشت ، باید قبل از به  دنیا آمدن نوزاد، این رفتار را در سگتان از بین ببرید. سگهایی که خیلی پر سر و صدا هستند یا گاز می گیرند و حسادت می کنند و دوست دارند روی تخت شما بخوابند، ممکن است به نوزاد صدمه بزنند. سه ماه قبل از آمدن نوزاد باید این رفتارهای سگ درست شود. می توانید از مربیان سگ یا دامپزشکان کمک بگیرید. سگی که عادت دارد شبها کنار شما روی تختان بخوابد باید به مکان دیگری منتقل شود. عروسکهای سگ باید بوی خاصی داشته باشد تا با عروسکهای نوزاد اشتباه نشود و سگ عروسکهای خود را بشناسد. شما نباید سگ خود را بفروشید فقط به این خاطر که نوزاد جدیدی وارد خانواده شده است. به زودی نوزاد شما بزرگتر می شود و عاشق سگتان خواهد شد و از بازی کردن با او لذت خواهد برد.


 

   کودکان عاشق حیوانات خانگی هستند. موجودی آرام و لطیف و دوستداشتنی که هیچگاه به ـنها نه نمی گوید. موجودی با موقعیت پایینتر از آنها در خانه. آموزش کودکان برای احترام گذاشتن به حیوانات کار بسیار سختی است ، زیرا آنها نمی توانند به زبان ما صحبت کنند و به کودکان بگویند: " هی! تو خیلی خشن با من رفتار می کنی!"

   فرض کنید شما پسری به نام سروش و سگی به اسم بتی دارید. اولین  گام این است که مکانی امن برای استراحت به بتی بدهید. غذا و ظرف آب بتی باید دور از دسترس سروش باشد. اگر بتی روی تخت خود در اتاقتان یا در خانه چوبی خود در حیاط خوابیده ، به سروش اجازه ندهید  به بتی دست بزند.اگر شما تخت مخصوص به سگ یا خانه چوبی ندارید ، می توانید از بالش یا تشک استفاده کنید و آن را در اتاقی مثل نشیمن، که اعضای خانواده بیشتر وقت خود را در آنجا می گذرانند، بگذارید. این کار نه فقط به نفع بتی است که دوست دارد نزدیک شما باشد بلکه شما هم می توانید به آسانی تعامل سروش با سگتان را مشاهده کنید. به سروش یاد دهید وقتی بتی روی بالش خود استراحت می کند او را تنها بگذاریم ،ما عروسک و اسبابمان را آنجا نمی گذاریم و او را موقع استراحت بغل نمی کنیم. زمان زیادی لازم است تا سروش تمام این موارد را یاد بگیرد و شما هر بار باید برایش تکرار کنید.

   گام بعدی این است که با پسر خود بنشینید و به او توضیح دهید که حیوانات هم مانند ما درد را احساس می کنند . به او بگویید ما با نوزاد نرم و ملایم رفتار می کنیم چون خیلی کوچک است ، با بتی هم باید ملایم رفتار کنیم چون او هم خیلی بزرگ نیست و سروش هم چنان رشد می کند ، قوی و بزرگ می شود و از بتی بزرگتر خواهد شد.پس سروش باید به خاطر بسپارد اگر با بتی خشن رفتار کند موجب آزردگی او می شود. بتی خیلی سروش را دوست دارد. وقتی سروش او را محکم بغل می کند یا با ماشین کنترلیش به او می زند بتی دردش می آید ولی فرار نمی کند.به سروش بگویید ما می دانیم تو هم بتی را خیلی دوست داری. با این حرف سروش را در موقعیتی قرار می دهیم که با بتی خوب رفتار کند . کودکان  به آسانی متوجه نمی شوند چگونه موجب ناراحتی دیگران می شوند . یکی از روشهای مناسب این است که از کودک خود بپرسید: " اگر کسی همان رفتار را با تو داشته باشد چه حسی می کنی؟"

   به سروش نشان دهید چگونه با بتی ارتباط برقرار می کنید و او را نوازش می کنید. سروش نمی تواند تفاوت بین رفتار شما با بتی و برخورد خود با او را بفهمد. سروش باید متوجه شود بازیهایی که در زمان نوزادی با بتی انجام می داد ، مثل خوابیدن روی بتی یا سواری گرفتن از او ، حالا دیگر بتی را اذیت می کند چون سروش بزرگتر و سنگینتر شده است. با نوازش سروش به او نشان دهید با چه روش و قدرتی بتی را ناز کند و موی بتی را نکشد.

   متوجه باشید که کودکان از بزرگترها تقلید می کنند. اگر شخص بزرگسالی در خانه شما دست بزن دارد ، بسیار دشوارتر خواهد بود تا کودک یاد بگیرد با حیوان خوب رفتار کند و او را نزند. به سروش یاد دهید سگ را فشار ندهد و با او کشتی نگیرد. برایش یک عروسک بادی بخرید تا هر وقت خواست لگد و مشت بزند و بوکس بازی کند سراغ عروسکش برود. به او بگویید وقتی بزرگتر شد می تواند برای تربیت سگ خودش تصمیم بگیرد ولی حالا این کار بر عهده پدر و مادر است. با تمام این کارها به کودکان نشان می دهید که حیوانات هم مثل ما حقوقی دارند که باید رعایت شود و آنها هم نیازمند امنیت هستند.


 

 

مترجم:  نیلوفر صلحجو

منابع:

www.babycaredaily.com

www.factoidz.com

www.mumzone.com.au

زمان انتشار: شنبه 02 مهر 1390 (13 سال قبل)
تعداد بازدید: ۵۸۹۲
لطفا سوالات خود را در این قسمت مطرح نفرمایید و به قسمت سوال از دامپزشک وب سایت مراجعه نمایید
*
ثبت نظر
درحال حاضر نظری برای خواندنی های دامپزشکی ثبت نشده است.