با وارد کردن ایمیل خود محتوای این صفحه به ایمیل شما فرستاده می شود
محتوای این صفحه به ایمیل شما ارسال گردید.
ارسال
انصراف
ایا دست و پای سگ رو باید شست و تمیز کرد؟

همیشه به مراجعه کنندگان کلینیک دامپزشکی آران که میان میگن ما دست و پای سگمون رو وقتی از بیرون میاد تمیز میکنیم میگم آفرین کاره درستی میکنین. اما به اونایی که میگن هر روز سگمون رو حموم میکنیم میگم نکنید شستن زیاد سگ اصلا کاره خوبی نیست.

به تازگی تحقیقی در مورد میزان الودگی دست و پای سگ و ته کفش صاحب سگ ها به تخم انگل آسکاریس سگ و گربه (توکسوکارا کنیس و توکسوکارا کتی ) انجام شده که نظره من رو خیلی جلب کرد.
تخم این آسکاریس های سگ وگربه ندرتا در انسان میتوانند سبب بیماری هایی نظیر "مهاجرت احشایی لارو" و "مهاجرت چشمی لارو" بشوند. لارو همان بچه کرم یا ریز کرم است که در صورت بلعیده شدن تخم انگل توسط انسان میتوانند وارد احشا و چشم انسان شوند و در انجا مشکلاتی را پیش بیاورند. این بیماری ها جز بیماری های مهم مشترک بین انسان و دام محسوب میشوند. لذا رعایت بهداشت و نکاتی که در اخر به آن اشاره خواهم کرد میتوانند نقش مهمی در عدم انتقال بیماری بین سگ و انسان داشته باشد.

 مدفوع سگ و گربه منبع اصلی دفع تخم این نوع آسکاریس ها می باشند و کودکان به علت اینکه در پارک ها یا مناطق دیگر بیشتر در تماس با خاک هستند لذا احتمال مبتلا شدن آنها به این بیماری بیشتر است.کودکان خاک بازی را دوست دارند و کمتر از بزرگسالان از اهمیت شستشوی دست ها و حفظ نظافت اطلاع دارند .برخی کودکان نیز خاک را در دهان خود وارد میکنند که تمام اینها شانس ابتلا به این بیماری ها را در انها افزایش میدهد.

در این تحقیق ،محققان با نمونه گرفتن از کف پای سگ ها و کف کفش صاحبانشان بعد از از پیاده روی های معمول روزانه، اقدام به تعیین میزان الودگی انها به تخم این دو انگل شایع در سگ و گربه کردند.
در گروه دیگر نیز به نمونه گیری از کف کفش افرادی که سگ ندارند و به پیاده روی میروند اقدام به نمونه برداری کردند کردند. نمونه گیری از کف کفش این گروه به کل منفی بود و هیچ تخمی در نمونه کف کفش این افراد پیدا نشد. احتمالا این به خاطر این است که افرادی که سگ ندارند از پیاده رو ها و دیگر مناطق کمتر الوده به مدفوع سگ و گربه رفت و امد میکنند.

اما در مورد گروه اول نتایج به این صورت بود که 19.4 درصد کف پای سگ ها و 4/11 درصد کف کفش صاحب سگ ها به تخم انگل توکسوکارا آلوده بودند. میزان الودگی از 1-8 تخم به ازای هر نمونه متغییر بود. در نمونه های گرفته شده از مدفوع خود سگ های مورد تحقیق قرار گرفت هیچ کدام آلودگی به این انگل یافت نشد که این نشان میدهد تخمهای چسبیده به کف پای سگ و کف کفش صاحب سگ از محیط بوده است.جالب اینکه از تخم انگل های یافت شده در این تحقیق 83 درصدشان متعلق به توکسوکارا کتی یا همان آسکاریس گربه بوده است.

با توجه به نتایج این تحقیق رعایت موارد زیر برای هر چه کمتر شدن شانس آلودگی انسان و حیوان بسیار مهم میباشد.
1-      تخم انگل آسکاریس یا دیگر انگل ها میتواند توسط کف کفش خودمان یا کف پای سگ وارد محیط خانه شود لذا باید از ورود به خانه با کفش خودداری شود و پس از هر پیاده روی کف دست و پای سگ تمیز و پاک شود.
2-      کفش ها باید در جا کفشی قابل شستشو و بیرون از در ورودی قرار بگیرند.
3-      بهتر است صاحبان سگ ها از رفت و امد به مناطقی که احتمال الودگی زیادی دارند خودداری کنند . الودگی بیشتر در مناطقی دیده میشود که سگ ویا  گربه های خیابانی یا بدون صاحب در ان مکان ها رفت و امد داشته باشند.
4-      انگل زدایی (دادن داروهای ضد انگل ) به صورت مرتب و دوره ای مخصوصا برای توله سگ ها و بچه گربه ها میتواند باعث کاهش الودگی محیط شود. سگ های بالغ نیز در طول سال باید به صورت مرتب توسط داروهای وسیع الطیف ضد انگل ،انگل زدایی شوند
5-      صاحبان سگ و گربه ها باید از پرسه زنی آزادانه ، شکار و یا آشغال خوری انها جلوگیری کنند.

امیررضا عامری نایینی ، دامپزشک ، بورد تخصصی بیماری های داخلی دام های کوچک ، تهران، ایران.
با تشکر فراوان از آقای دکتر پدرام سیرتی، دامپزشک ، از دانشگاه (SLU)  ، Uppsala، سوئد بابت همکاری ایشان
خرداد 1398
Panova OA, Khrustalev AV. Dog walking brings Toxocara eggs to people’s homes. Vet Parasitol. 2018;262:16-19.







زمان انتشار: چهارشنبه 22 خرداد 1398 (5 سال قبل)
تعداد بازدید: ۱۲۴۹۴
لطفا سوالات خود را در این قسمت مطرح نفرمایید و به قسمت سوال از دامپزشک وب سایت مراجعه نمایید
*
ثبت نظر
درحال حاضر نظری برای خواندنی های دامپزشکی ثبت نشده است.