با وارد کردن ایمیل خود محتوای این صفحه به ایمیل شما فرستاده می شود
محتوای این صفحه به ایمیل شما ارسال گردید.
ارسال
انصراف

 

توله سگ ها تا دو سه  هفته ابتداي زندگي خود كاري جز خوردن و خوابيدن ندارند. 3-4 هفته اول تغذيه توله ها فقط وابسته به شير مادر است.اگر شير مادر به خاطر زياد بودن تعداد توله ها کافی نبود ميبايست به فکر تغذیه جايگزين و شيرمکمل بود. نكته مهم اينست كه هر وقت متوجه شديد توله در هر سني كه بود با خوردن شير مادرش وزن نميگيرد، مي بايست از جيره كمكي و مكمل استفاده شود. از نشانه هاي اصلي عدم دريافت غذای کافی میتوان به ایجاد سر وصدای زیاد ، عدم فعالیت و تحرک ، ویا عدم وزن گیری اشاره نمود.درصورت مشاهده این موارد حتما با دامپزشک تماس بگیرید.

تغییر جیره توله از شیر مادربه غذا میبایست در حدود سه تا چهار هفتگی و در نژادهای عروسکی در چهار هفتگی انجام گیرد.

 

براي تغيير جيره توله از شير به غذا مي بيايست ابتدا غذاي ابكي با كيفيت بالا به توله داد شود.براي اماده كردن اين غذاي ابكي ميتوان  یک قسمت غذاي له شده خشك را با  سه قسمت  اب مخلوط نمود .اگر با غذاي كنسروي مي خواهيد اين نوع غذا را اماده كنيد بهتر است دو قسمت غذاي كنسروي را با  یک قسمت اب مخلوط نماييد. حاصل میبایست چیزی شبیه به اب گوشت یا پوره شل شود.

براي اينكه توله سگ بتواند غذاي ابكي را بخورد مي بايست ان را درظرف كم عمق ریخت .اگر توله تمايل به خوردن نشان نداد انگشت خود را داخل غذا زده وبه ارامی به لب يا دهان توله بماليد.

وقتي توله كم كم غذاي ابكي را قبول كرد مي بايست به صورت تدريجي  قسمت اب را كاهش دهيد تا قوام غذا سفت تر شود . در سن 6 هفتگي ميتوان توله را از شير مادر كاملا گرفت و مي بايست به توله ياد داد كه اب بخورد .هرگز توله را زود تر از 6 هفتگي از مادرش جدا نكنيد این کار باعث به وجود امدن اختلالات رفتاري و تغذيه اي در سنین بالاتر میشود.


ميزا ن تغذيه توله هاي از شير گرفته شده كاملا بستگي به سرعت رشد در آن نژاد دارد. از قرار دادن غذا به صورت دائمی در اختيار توله اجتناب نماييد. در هر وعده غذايي میبایست 15-20 دقيقه در اختيار توله سگ قرار داده و بعد از این زمان اگر چیزی باقی مانده بود ان را ور داريد. از هنگام شير گرفتن تا سن 4-6ماهگي (يا 9 ماهگي در نژادهای غول پيكر مانند گريت دين) مي بايست سه بار در روز يعني هر 8 ساعت به توله غذا داد و بعد از ان 2 بار در روز.


توجه داشته باشيد اگر به نژادهاي بزرگ جثه بيشتر از ميزان احتياج غذا داده شود ميتواند باعث عدم هماهنگي وزن گيري و رشد سيستم اسكلتي –عضلاني گشته كه باعث ايجاد اختلال در شکل گیری استخوانها ميشود .


از هنگام از شيرگرفتن تا زمان بلوغ به توله هاي نژاد بزرگ و غول پيكر مي بايست ميزان غذا طوري تنظيم شودكه توله يك رشد متناسب و متوسط داشته باشد .بهترين نوع غذا براي اين نژادها غذاهاي تجاري مخصوص توله همان نژاد ميباشد. اگر اين نوع غذاها در دسترس نبود مي بايست طوري غذا به توله غذا داده شود كه حيوان رشد لازم را کرده اما زياد نخورد.

    

زمان انتشار: جمعه 04 آذر 1390 (12 سال قبل)
تعداد بازدید: ۶۹۱۸
لطفا سوالات خود را در این قسمت مطرح نفرمایید و به قسمت سوال از دامپزشک وب سایت مراجعه نمایید
*
ثبت نظر
درحال حاضر نظری برای خواندنی های دامپزشکی ثبت نشده است.