با وارد کردن ایمیل خود محتوای این صفحه به ایمیل شما فرستاده می شود
محتوای این صفحه به ایمیل شما ارسال گردید.
ارسال
انصراف


این مطلب را برای کسانی نوشتم که گربۀ‌ شان در جایی غیر از ظرف مخصوص مدفوع و ادرار می‌کند. گربه‌ تان را تعقیب کنید یا از یک دوربین فیلمبرداری استفاده کنید تا محل دفع گربه را شناسایی کنید.  آن محل بهترین جا برای قرار دادن ظرف خاک جدید گربۀ‌ تان خواهد بود چون خودش آنجا را انتخاب کرده!

شست‌و‌شو و پاکسازی

·         گربه‌ها حس بویایی قوی دارند، پس محل نامناسبی را گربه آنجا ادرار و مدفوع کرده باید چند بار شسته شود. ابتدا با آب محل را چند بار بشورید. از صابون و مواد شستشو با بوی نعنا و بوهای تند استفاده نکنید.اگر پارچه یا فرش است می‌توانید از سودای گاز دار استفاده کنید تا حباب های سودا کاملاً بو را از تار و پود فرش از بین ببرند. سپس با دستمال و پارچه محل را خوب خشک کنید و از یک اسپری خشبو‌کننده در آن محل استفاده کنید.

·         محلی نامناسبی که گربه در آنجا ادرار یا مدفوع کرده است را با پلاستیک ضخیم بزرگ یا فویل الومینیومی بپوشانید. با تغییر جنس محل و پوشاندن آن با پلاستیک علاقه گربه به آن محل کم می‌شود.

نکاتی درمورد ظرف خاک گربه

·         ظرف خاک باید 1.5 برابر طول بدن گربه (از سر تا انتهای دم) باشد. گربه ها ظرف کوچک را دوست ندارند. بیشتر گربه ها ظرف خاک سر باز( بدون سقف) را ترجیح می‌دهند. برای گربه های پیر و مبتلا به آرتروز وبچه گربه ها از ظرف خاک با لبه کوتاه استفاده کنید.

·         بعضی گربه ها خاک عمیق و برخی خاک کم عمق را می‌پسندند. از مقدار خاکی که می‌کنند می‌توانید بفهمید که چه عمقی را دوست دارد. اگر تا ته ظرف خاک را می‌کند پس خاک پر عمق دوست داردو بلعکس. به طور کلی عمق 3 سانتی‌متر مناسب خواهد بود.

·         ظرف خاک باید در مکانی خلوت و کم رفت و آمد باشد و از محل ظرف غذایش دور باشد.

·         شستشوی هفتگی ظرف دفع فضولات با آب خیلی داغ، آلودگی و بو را از بین می‌برد. فقط از یک ضد‌عفونی کنندۀ ملایم و بی‌بو استفاده کنید.

·         ته ظرف در اثر چنگ زدن گربه خراش پیدا می‌کند و این خراشها بو و آلودگی را در خود نگاه می‌دارند. پس بهتر است هر چند وقت یکبار ظرف خاک جدیدی تهیه کنیدو جایگزین ظرف قدیمی نمایید.

·         در ظرف باید از بستری استفاده کنید که خود گربه ترجیح می‌دهد. خاک، چوب و کاغذ، کریستال و پارچه از انواع بسترهایی است که برای گربه ها استفاده می‌شود. گربه ها علاقۀ بیشتری به خاکهای بی‌بو و نرم دارند. خاکهایی که چسبنده هستند و گلوله می‌شوند مناسب نیستد چون هم بو را در خود نگاه می‌دارند و هم به موی گربه می‌چسبد و به جاهای دیگر خانه منتقل می‌شوند. گربه ها خاک‌های درخشنده را ترجیح می‌دهند. شما می‌توانید برای ایجاد درخشندگی کف ظرف خاک را با سلفون بپوشانید و روی آن خاک مخصوص را بریزید.

·         بهتر است هر روز یا یک روز در میان کل بستر ظرف دفع گربه را عوض کنید. قسمتهای کثیف شده و گلوله شده باید چند بار در روز برداشته شود تا خاک بو نگیرد.

·         زیر ظرف دفع گربه اصلا از ریزاندازهای پلاستیکی و بودار استفاده نکنید. گربۀها معمولا از بوی این پلاستیک ها  بیزار اند و در انجا دیگر دفع نمیکنند.

·         اگر تعداد گربه های خانه زیاد است باید ظرفهای بیشتری در خانه بگذارید.

روش های آموزشی

·         اول از همه به گربه‌‌تان اجازه دهید محل دفعش راانتخاب کند. چند ظرف در اتاقهای مختلف خانه قرار دهید. گربه‌تان هر ظرفی را که برای دفع انتخاب کرد، می‌توانید ظرفهای اضافی را جمع کنید. سپس هر روز یک سانتی متر ظرف خاک رابه سمت مکان مورد نظرتان حرکت دهید .اینطوری  گربه متوجه تغییر مکان ظرف  نمیشود. 

·         هنگامی که گربه خارج ظرف خاکش مدفوع یا ادرار می‌کند او را تنبیه نکنید. با روزنامه به سرش نزنید. پوزه‌اش را به فضولاتش نمالید. با تنبیه نمی‌توانید او را درست تربیت کنید.

·          باید رفتارهای گربۀ‌ تان را قبل از دفع بشناسید. مثلا بو می‌کند یا به دور خود می‌چرخد. وقتی متوجه شدید که گربه می‌خواهد در جای نامناسب مدفوع کند با سر و صدا و اسباب بازی های مختلف حواسش را پرت کنید سپس گربه را به محل مناسب و ظرفش ببرید.

·         گربه‌ای را که در جای مناسب دفع می‌کند حتما با جایزه و نازونوازش تشویق کنید.

·         بچه گربه را از همان سنین کم برای دفع توی ظرف خاکش بگذارید و تشویقش کنید.

·         اگر گربۀ‌ تان در توالت و وان دفع می‌کند بهتر است جای دفعش را تغییر ندهید زیرا ممکن است به جای توالت یا وان حمام،سراغ فرش و یا  مبلمانتان رفته و انجا را برای دفع انتخاب کند!

·         اگر با آموزش و تشویق جوابی نگرفتید، می‌توانید گربه را در اتاق مورد علاقه‌اش حبس کنید و ظرف خاکش را توی اتاق بگذارید. محیط اتاق را پر از عروسکهای مورد علاقه‌اش کنید و چندبار در روز به او سر بزنید. تنها زمانی می‌توانید گربه را از اتاق بیرون بیاورید که کاملا به ظرف خاکش عادت کرده باشد و فقط در آن مدفوع و ادرار کند. اگر گربه حدود شش هفته در اتاق محدود بوده است باید به تدریج دسترسی‌اش را به اتاقهای دیگر افزایش دهید.

·         راه حل نهایی! اگر با روشهای بالا باز هم یاد نگرفت ، می‌توانید به دامپزشک مراجعه کنید. ممکن است گربه مشکل رفتاری یا بیماری خاصی داشته باشد. دامپزشک با معاینه و انجام آزمایش مشکل گربه‌تان راتشخیص داده و با تجویز داروهای ضد تشویش یا دیگر داروها به همراه روشهای تربیتی دیگر ،اقدام به برطرف کردن این مشکل نماید.

تهیه و تنظیم : امیررضا عامری نایینی - نیلوفر صلحجو  ، کلینیک دامپزشکی آران


زمان انتشار: جمعه 18 آذر 1390 (12 سال قبل)
تعداد بازدید: ۲۰۷۷۷
لطفا سوالات خود را در این قسمت مطرح نفرمایید و به قسمت سوال از دامپزشک وب سایت مراجعه نمایید
*
ثبت نظر
نام:  فرزانه 5 نفر پسندیدن
نظر:  سلام خواهش میکنم کمکم کنید من گربه ام 11 ماهشه و از کسی گرفتمش هرروز هم اونجایی که جیش کرده رو برمیدارم اما هم تو خاکش جیش میکنه هم تا حالا یه بار زیر مبل و 2بار رو فرش اتاق مدفوع کرده!باسد چیکار کنم?اون قسمت ک مدفوع کرده رو چجوری تمیز کنم؟ منتظر جوابتون هستم