با وارد کردن ایمیل خود محتوای این صفحه به ایمیل شما فرستاده می شود
محتوای این صفحه به ایمیل شما ارسال گردید.
ارسال
انصراف
 
پرخاشگري يك رفتار طبيعي در سگ وگربه است.حيواناتي كه درد دارند،تحت استرس هستند يا با اكراه يا از روي اجبار كاري را انجام مي دهند، بيشتر از ساير حيوانات مي توانند پرخاشگر و يا بد اخلاق باشند. سگ و گربه های عصبی وپرخاشگر هم براي خود و هم براي افراد و حيوانات ديگر مي توانند خطر ساز و موجب خجالت صاحبانشان گردند.صاحبان حيوانات بد اخلاق و پرخاشگر چه از نظر قانوني و چه از نظر اخلاقي مسئول تمام رفتارهاي انها مي باشند.بايد بدانيد كه پرخاشگري در سگ و گربه يك رفتاري اكتسابي نيز مي تواند باشد.اين حيوانات به طور ناخود آگاه ياد میگیرند تا در برابر بعضي از موقعيتها از خود رفتار خشونت آميز نشان دهند.دقيقا به همين علت است كه درمان با دارو به تنهايي، ندرتا باعث بهبود رفتار اين حيوانات ميشود.
 
 
پرخاشگري در سگ:
از نظر علم رفتار شناسي ، بسته به عامل به وجود اورنده(محرك) چندین نوع مختلف پرخاشگری در سگ وجود دارد  :
پرخاشگري به علت سلطه طلبی ، معمولا در بين سگهای یک خانه يا بین سگ و افراد و یا حیوانات تازه وارد به خانه ايجاد ميشود.سگها در طبيعت در اجتماعی كاملا سلسله مراتبي زندگي ميكنند.سگ قوي تر رئيس وسگهای ضعيف تر فرمانبردار ميشوند،در خانه نيز دقيقا همين اصل مصداق دارد.سگها براي تعيين موقعيت و مقام خود در خانه باهم مي توانند پرخاشگر شوند.اين نوع پرخاشگري مي تواند بين دو سگ ،فرد تازه وارد ، فرد غريبه و شبيه به اينها نيز ايجاد گردد.
محافظت از اموال و متعلقات از قبيل خانه ،اسباب بازي مورد علاقه،صاحب و غيره نيز یکی دیگر علل پرخاشگري سگ شود.
پرخاشگري به علت ترس نيز از انواع پرخاشگري است كه ميتواند گهگاه غير قابل پيش بيني باشد.سگها در بيشتر موارد ترس بدون دادن هيچ نوع هشداري عكس العمل نشان داده و قبل از گاز گرفتن، پارس و يا تهديد نميكنند.
پرخاشگري بر سر غذا يا صيد نيز يك رفتار طبيعي و فطري در سگ است كه تنها اندكي قابل تغییر است.اين نوع پرخاشگري ميتواند بر سرغذا ، متوجه ديگر حيوانات و يا حتي افراد خانه باشد.طبيعت سگ براي صيد كردن در مواقعي ميتواند باعث در خطر افتادن و صدمه ديدن (مثل دنبال كردن ماشين در حال حركت)شود.علت حمله به حيوانات كوچكتر و بچه ها نيز همين نوع پر خاشگري است.
 
 
پرخاشگري در گربه:
در گربه ها اصلي ترين علت پر خاشگري ، دعوا و نزاع بين آنهاست .آوردن گربه اي جديد به خانه و يا وارد شدن گربه غريبه به قلمرو و محدوده گربه ديگر معمولا باعث ايجاد اين نوع پرخاشگري مي شود.
اما از علل ديگر پرخاشگري گربه ميتوان به حفاظت از اسباب بازي ، ظرف غذا ، حسادت و ترس نيز اشاره كرد. بعضي از گربه ها اگر از چیز دیگری ناراحت یا عصبی اند میتوانند پرخاشگري شان را بر سر هر شخص سومي دیگری که در ان نزدیکی هاست خالي كنند . از اين نوع پرخاشگری ميتوان به پريدن و زخمي كردن به پاي صاحبشان به علت ترس و جنگ با ديگر گربه ها اشاره نمود.
بعضي از گربه ها نيز در اثر ناز و نوازش بيش از حد میتوانند پرخاشگر و عصباني شوند. علت اين نوع پر خاشگري به خوبي فهميده نشده و تنها درمان آن عدم ناز و نوازش زياد گربه است.
پرخاشگري در هنگام  بازي كردن نيز در گربه هاي جوان و بچه گربه هايي كه از مادر خود زود هنگام جدا شده اند ديده ميشوند.در هنگام بازي كردن با گربه مي بايست به او ياد داد تا از گاز گرفتن يا چنگ زدن پرهیز كند . اگر بازي كردن به صورت صحيح به انها اموزش داده نشود، گربه مي تواند سريعا در هنگام بازي پرخاشگر و عصبی شود.
 
زندگي كردن با سگ وگربه عصبی و پرخاشگر:
·       هميشه مي بايست دو مورد حياتي را در مورد حيوانات پرخاشگر مد نظر داشته باشيد:1-متعادل كردن رفتار بد آنها 2- حفظ ايمني و جلوگیری از صدمه خود و ديگران
·       تعديل رفتاري ميتواند چندين نوع باشد.1- اجتناب يا حذف عواملي كه باعث ايجاد حالت هاي پرخاشگري ميشود2-تعليم و آموزش رفتارهاي جايگزين مناسب و ايجاد سرگرميهاي ذهني و بدني (مثل ورزش كردن)

·       حذف يا اجتناب از عوامل و موقعيت هايي كه عامل پرخاشگري هستند مي تواند به راحتي باعث كاهش خطرات متوجه حيوانات ديگر و يا صاحب حيوان شود.
·       تعليم و اموزش دستورات ساده (مثل بيا، بشين،بخواب ،آرام باش) مي تواند باعث چهار چوب بخشیدن به رابطه بين حيوان و صاحبش شده و موجب برخوردهاي مثبت شود.اين دستورات به حيوان مي فهماند كه شما چه انتظاراتي از او داريد.
·       سلامت ذهن و بدن حيوان ميتواند باعث كاهش رفتارهاي پرخاشگرانه شود.براي سگ یا گربه خود در وقتهايي كه عصبی و بد اخلاق نيستند سرگرميهاي ذهني و بدني مناسب مهيا كنيد.
اگر حيوان شما عصبی و پرخاشگر شده ،مسوليت عواقب اعمالش با شماست. اگر زندگي با سگ يا گربه بد اخلاق را انتخاب كرديد بدانید تمام مسئوليت گاز گرفتن خودتان و یا ديگران بر عهده شما مي باشد.
 
 
درمان پرخاشگري:
تنها راه حل و درمان خشونت و پرخاشگري ، تعليم و آموزش بجا و مناسب سگ یا گربه تان است.هيچ دارويي به تنهايي باعث درمان رفتارهاي ناشايست سگ و گربه شما نمي شود.اگر دارويي براي درمان اختلالات رفتاری به كار برود مي بايست همراه با آموزش و تربيت رفتاری تجویز شود. در كشورهاي پيشرفته رشته هاي رفتار شناسي و تربيت سگ و گربه با اعطای مدارك معتبر وجود دارد . فردي كه در اين رشته ها فارغ التحصيل میشود مي تواند آموزش هاي لازم را براي تربیت و اموزش رفتارهای مناسب و حذف رفتارهاي نامناسب را به سگ و يا گربه شما بدهد. بعضي از دامپزشكان شخصا علاقه به اين رشته داشته  و مي توانند كمكهاي لازم را براي تربيت سگ و گربه  و یا درمان اختلالات رفتاري انها به شما ارائه دهند.با اين حال عموما وظيفه دامپزشك تربيت سگ و گربه و درمان اختلالات رفتاري انها نيست .اصولا چه دردوره عمومي  دامپزشکی وچه در دوره تخصصي دام كوچك به دامپزشكان واحدهاي مرتبط به رفتار شناسي ارائه نميشود.دامپزشك اگر علاقه مند به این رشته باشد میتواند به  مطالعه کتب رفتارشناسی پرداخته و يا در دوره هاي تخصصي رفتار شناسي سگ وگربه (در خارج از كشور) ادامه تحصيل دهد.
از وجود مدرس سگ و گربه با مدرك معتبر دانشگاهی در ايران اطلاع دقیقی در دسترس نيست يا حداقل ما از ان بي اطلاع هستيم .براي اطلاعات بيشتر در مورد دامپزشكان رفتار شناس و يا مدرسان داراي پروانه معتبر در سراسر دنيا مي توانيد به سايت www.veterinarybehaviorists.orgيا   www.dacv.org مراجعه نماييد.
بهترين راه حل مشكلات رفتاري سگ و گربه ،استفاده از افراد متخصص وخبره است .هيچ گاه بنابر ادعا يا  توصيه يك فرد، حيوان خود را براي تربیت به او نسپاريد.
توصیه ای مهم براي افرادي كه خود میخواهند رفتارهاي نا به جاي حيوانات خانگي شان را تصحيح کنند اين است که، با اينكه نيت شما خير است اما مي توانيد كاري را دانسته يا ندانسته انجام دهيد كه باعث تشديد رفتارهاي پرخاشگرانه حيوانتان شوید ،بنابراين كمك گرفتن از افراد متخصص وكاردان امري بسيار حياتي است.
اگر فرد متخصص ايرادات و اشكالات حيوانتان را به شما میگوید از دست او ناراحت و دلزده نشويد .او نمي خواهد در مورد کارهای حيوان شما قضاوت كند بلكه تنها مي خواهد راه حلهاي موجود را براي كاهش احتمال خشونت و اسيبهاي احتمالي حاصل ازآن را در اختيار شما بگذارد.اين افراد به اقتضاي شغلشان مي بايست بسيار مهربان ،فهميده و شديدا زيرك و مطلع باشند.
 
با گربه هايي كه در هنگام بازي پر خاشگر وعصبی مي شوند مي بايست سريعا بازي را قطع و از كنارشان دور شويد ،مدتي زمان به گربه داده و دوباره بازي راشروع نکنید   . آنها با اين رفتاري كه شما از خود نشان ميدهيد مي آموزند تا در هنگام بازي گاز نگيرند و چنگ نكشند.براي سرگرم نمودن حيوانات خود از اسباب بازيهاي فكري و فعاليت مناسب بدني استفاده كنيد.هيچ گاه پرخاشگري و خشونت سگ و گربه را با خشونت پاسخ ندهيد با اين كار يا خود را در خطر صدمه خوردن قرار داده يا حيوان را جسورتر مينماييد.از قلاده هاي خار دار ،قلاده هاي شوك دهنده ،قلاده هاي ضد پارس يا هر وسيله اي كه باعث اذيت و آزار حيوان شود استفاده نكنيد.استفاده از اين نوع وسايل در نظر حيوان همانند كتك و تنبيه بدني تعبير مي شود،تنبيه از هر نوعش كه باشد در اكثر موارد به جاي اينكه سازنده باشد،مخرب است.
پاسخ شما به پرخاشگري حيوانتان مي بايست دور كردن عامل به وجود آورنده و پرت كردن حواس حيوان از موضوع باشد.ثبات و سختگيري منطقي و به جا در رفتار با حيوان به همراه تربيت صحيح بسيار موثرتر از تربيت هاي ناقص و ناتمام است. تربيت نيمه كاره و ناتمام اغلب باعث مي شود حيوان رفتارهاي ناشايست ديگري را به جاي رفتار ناشايست كنوني انجام دهد.مثلا ممكن است سگ ديگر گاز نگيرد اما در عوض يكدفعه حمله كند.
همانطور كه اشاره شد ، صاحبان سگ يا گربه هاي بد اخلاق و پرخاشگر هيچ وقت نبايد از ديگران توقع داشته باشند كه اشنایان و دوستان رفتارشان را نسبت به سگ یا گربه بداخلاق شما عوض کنند يا با آنها طوري كه شما دوست داريد رفتار كنند. اگر تصميم به داشتن يك سگ يا گربه بد اخلاق و عصبي گرفته ايد،باید بدانيد تنها شما مسئول اعمال و جراحات به وجود آمده توسط حيوانتان مي باشيد  .
کتاب بیماری ها و مشکلات مهم سگ و گربه به زبان ساده، جلد اول: امیررضا عامری نایینی ، دامپزشک ، کلینیک دامپزشکی آران ،تهران ،ایران
زمان انتشار: دوشنبه 08 اسفند 1390 (12 سال قبل)
تعداد بازدید: ۱۵۷۰۹
لطفا سوالات خود را در این قسمت مطرح نفرمایید و به قسمت سوال از دامپزشک وب سایت مراجعه نمایید
*
ثبت نظر
نام:  سارا 0 نفر پسندیدن
نظر:  سلام من دو تا گربه نر دارم یکی از نرها مدام به اون یکی هجوم میاره بطوریکه مجبور شدم از هم جدا کنم توصیه شما چیه چی کار باید بکنم که مثل سابق با هم خوب باشند
نام:  زهرا 0 نفر پسندیدن
نظر:  سلام گربه من دو روزه که عصرها بی حوصله و بدرفتاری میکنه بااینکه خیلی گربه خوش رفتاریه اشتهاش هم کم شده.دوتا هم بچه گربه داره دلیلش چی میتونه باشه :-(
نام:   3 نفر پسندیدن
نظر:  سلام. سگ من هفت سال داره.نر و از نژاد شیتزو تریر هست. مدتی هست صبح ها بی هیچ دلیلی به سوی مادرم پارس میکننه و اونو تهدید به گاز گرفتن میکنه در حالی که تو روز واقعا رفتارش با مادرم خوبه ولی هر روز ما از ساعت سه بامداد تا ساعت 10 صبح درگیر این مشکل هستیم.خوشحال میشم راهنماییم کنید.
نام:  کارامل 4 نفر پسندیدن
نظر:  سلام. گربه dsh نر 5 ماه دارم که چند وقتی است به میزان قابل توجهی غیر قابل کنترل تر از قبل شده مدام توی سینک و جاهایی که نباید بره میره و وقتی میخوام بیارمش بیرون گاز میگیره . نصف شب و صبح زود میو میوهای بلندی میکنه در اعتراض به خواب بودن ما. و تا باهاش بازی نکنم ساکت نمیشه. میشه راهنمایی کنین.