با وارد کردن ایمیل خود محتوای این صفحه به ایمیل شما فرستاده می شود
محتوای این صفحه به ایمیل شما ارسال گردید.
ارسال
انصراف

کلیه حق و حقوق این سایت طبق قوانین نشر و انتشار متعلق به کلینیک دامپزشکی آران میباشد و و هرگونه استفاده از مطالب ، طرح ها و تصاویر پیگرد قانونی دارد.

شاید خیلی چیزا در مورد سیبیل گربه شنیده باشید مثلا اگه سبیلهای گربه را بزنند تعادلش رو از دست میده و دیگه را نمیتونه بره یا اینکه سیبیلهای گربه جای چشمشون کار میکنه و از این حرفها !

اکه میخواهید که به واقعیت پی ببرید مطلب امروز ما رو در سایت کلینیک دامپزشکی آران بخونید.تمام مطالب ترجمه و گرداوری کتب مطرح دامپزشکی و به طور قطع علمی هستند.

مقدمه:

سبیل ها یا به اصطلاح علمی "موهای حسی" یک سری موهایی هستند که عملکرد بسیار مهمی در گربه ها دارند.این موهای حسی دائما در حال کنترل کردن محیط و فرستادن این اطلاعات به سیستم اعصاب گربه میباشند.

این موهای حسی می توانند به گربه کمک کنند تا او از وجود ،اندازه و شکل طعمه بدون اینکه به ان نزدیک یا ان را ببیند اطلاع یابد.چون این سیبیلها به صورت ازادانه حرکت میکنند ، موقیعت قرار گیری انها بر روی صورت گربه میتواند نشان گر حالات و احساسات گربه بوده که این کار به طرف مقابل  نشان میدهد مثلا عصبانی است.

این موها چندین برابر از موهای معمولی سفت تر و کلفت ترند.ریشه انها در لایه های عمیق تر پوست قرار دارند و از دیگر ریشه های موها پهن تر اند.به تمام این ریشه یک سری رشته های ریز عضلات مخطط چسبیده که گربه به کمک انها میتواند این سیبیلها را حرکت دهد.یک مجرای کوچک خونی نیز در این ریشه ها دیده میشود.این مجاری به شاخه های عصبی زیادی متصلند اما داخل خود موهای حسی رشته عصبی وجود ندارد.

کلیه حق و حقوق این سایت طبق قوانین نشر و انتشار متعلق به کلینیک دامپزشکی آران میباشد و و هرگونه استفاده از مطالب ، طرح ها و تصاویر پیگرد قانونی دارد.

محل قرار گیری :

چهار سری از این موهای  ها روی صورت و یک سری بر روی مچ دست قرار گرفته اند.سری اول از انهایی که روی صورت گربه قرار دارند و بزرگترین این موها نیز هستند همان سبیل ها میباشند که بالای لب ها و روی پوزه قرار دارند.حدودا 12 عدد از این موها  در سه دسته چهار تایی بر روی دو طرف پوزه قرار دارند..دو ردیف بالایی میتواند مستقل از دو ردیف پایینی حرکت کنند.ردیف دو و سه مهمترین ،بلند ترین و قطورترین سیبیلها هستند که از دیگر موهای حسی اطلاعت بیشتری از محیط به گربه میدهند.

سری دوم  موهای حسی که در بالای چشمها قرار دارند در صورت تحریک موجب پلک زدن شده و نقش حفاظتی از چشم را بازی میکنند.سری سوم موهای حسی در زیر فک قرار داشته از همه نازک تر و کوچکترند و نقش انها به خوبی مشخص نیست.سری چهارم که حاوی چند مو هستند بر روی گونه های گربه ،درست زیر پایه گوش قرار دارند.موهای حسی که بر روی مچ دست گربه وجود دارند نیز از نظر ساختاری همانند موهای حسی صورت بوده و به احتمال زیاد کمک به بالا رفتن(از درخت) یا گرفتن طعمه میکنند.

استفاده در شکار:

گربه های اهلی هم در نور و هم در تاریکی میتوانند شکار نمایند .فارغ از بود و نبود نور ،گربه هایی که با سیبیل سالم دارند میتوانند به خوبی طعمه را بکشند .با این حال در نور کم  اگر این سیبیلها در کار نباشند گربه در فرو کردن دندان در محل مناسب طعمه دچار اشتباه شده و دندان را در قسمت نادرست طعمه فرو میکند.

گربه ها با اینکه دید دور بسیار خوبی دارند اما قدرت تطابق دید نزدیکشان (مثل وقتی که موش در نزدیک دهانشان قرار دارد) ضعیف است به همین خاطر بر رفع این نقص وابستگی بخصوصی به سیبیل هایشان دارند.موهای حسی برای مقیاس زدن فاصله اجسام نزدیک و اسان کردن  ضربه کشنده نهایی به پشت گردن طعمه در زمان مناسب بسیار حیاتی هستند.در فیلم برداری های انجام شده و بررسی انها به صورت اهسته به خوبی دیده شده گربه با جلو دادن سیبیلهایش قبل از حمله به موش ان را تحت نظارت قرار میدهد.سیبیلها در حالت خود باقی خواهند ماندهش و اطلاعاتی در مورد موقعیت طعمه تا وقتی در دهان قرار دارند میدهد.بنابراین در هنگام شکار اطلاعات حسی از طریق سیبیلها با اطلاعات رسیده از بینایی تلفیق شده ودر مورد موقعیت طعمه به گربه کمک میکند.

در قسمت بعدی به حالات قرار گیری سیبیلها در موقیت های مختلف ، تفاوت های نژادی وعوارض کوتاه نمودن و از دست رفتن سبیل ها میپردازیم.

تهیه و تنظیم :امیررضا عامری نایینی ، کلینیک دامپزشکی آران  

کلیه حق و حقوق این سایت طبق قوانین نشر و انتشار متعلق به کلینیک دامپزشکی آران میباشد و و هرگونه استفاده از مطالب ، طرح ها و تصاویر پیگرد قانونی دارد.

 

زمان انتشار: دوشنبه 18 ارديبهشت 1391 (12 سال قبل)
تعداد بازدید: ۱۳۰۹۳
لطفا سوالات خود را در این قسمت مطرح نفرمایید و به قسمت سوال از دامپزشک وب سایت مراجعه نمایید
*
ثبت نظر
نام:  Mostafkarimi71@gmail.com 0 نفر پسندیدن
نظر:  سلام گربه دارم سیبیلاش سوخته ایا دوباره رشت میکنه؟