با وارد کردن ایمیل خود محتوای این صفحه به ایمیل شما فرستاده می شود
محتوای این صفحه به ایمیل شما ارسال گردید.
ارسال
انصراف
کلیه حق و حقوق این سایت طبق قوانین نشر و انتشار متعلق به کلینیک دامپزشکی آران میباشد و و هرگونه استفاده از مطالب ، طرح ها و تصاویر پیگرد قانونی دارد.   
 
در بيشتر اوقات سگ و گربه باردار به طور طبيعي زايمان کرده و نيازی به كمك ندارند. ندرتاممکن است به دامپزشك احتياج پيدا شود.هدف از کمک به زایمان طبیعی میبایست طوری باشد که سرو صدا و ناراحتي براي مادرایجاد نکند ،صدمه به نوزادان نزند و باعث اختلال در روند طبيعي زايمان ایجاد  نگردد.بعد از اينكه نوزادان سالم به دنيا آمدند،توجه به سلامت مادر بسيار مهم بوده و از طرف دیگر بايد اطمينان حاصل شود كه تمام نوزادان مي توانند از شير مادر تغذيه كنند.
 
لوازم مورد نياز براي زايمان طبيعي:
اين وسايل بايد قبل از شروع زايمان فراهم شوند.البته ممكن است به اين وسايل احتياجي پيدا نکنید ، اما در موارد اورژانسي برخی از اینها حتما لازم میشوند.
1.بيني پاك كن مخصوص نوزادان
2.نخ پارچه اي
3.قيچي
4.پارچه گرم و نمدار
5.حوله خشك
6.شيشه شير
7.شير خشك مخصوص سگ و گربه
8.دستكش معاينه
9.يك منبع گرما براي نگهداري نوزادن(در صورت ناتوان بودن مادر)
10.مكاني آرام و امن(مثل جعبه كارتون)
يكي از اشتباهات متداول صاحبان حيوانات، دخالت بيش از حد آنها در روند زايمان طبیعی است.صاحب حيوان بايد مراقب حيوان در حال زايمان باشد و فقط در مواردي كه مشكلی به وجود آمد، در ان دخالت کرده و اگر مشكل جدي بود سريعا به دامپزشك مراجعه كند.
حيوانات ترجيح ميدهند در جايي آرام ، كوچك و تاريك زایمان كنند.سگ و گربه به طور طبيعي قبل از زايمان به دنبال مکانی دنج میگرند و گهگاه با استفاده از كاغذ و پارچه و... شروع به لانه سازي مي كنند.به هیچ عنوان نبايد جلوي اين رفتار گرفته شود.
مادر بعد ازبدنيا آمدن نوزادانش ممكن است عصبي و پرخاشگر شود،اين یک حالت طبيعي حس مادری است . او مي خواهد از فرزندان خود محافظت و مراقبت كند،پس مراقب باشيد در این مواقع به توله ها دست نزنید و انها را دستمالی نکنید تا حيوان به شما صدمه نزند.
علايم نزديك شدن زايمان:
مواردی که نشان دهنده نزدیک شدن زایمان است شامل:
1.كاهش دماي بدن چند ساعت قبل از زايمان که معمولا در سگ به 37-36 درجه و درگربه  3/39-8/37 میرسد.برای اطلاع از دمای طبیعی حیوانتان بهتر است در حالتی ارام و بدون استرس از یک هفته قبل از زایمان دمای بدنش را روزانه اندازه گیری نمایید . روزی که دما نیم تا یک درجه از روزهای قبل کاهش یافت نشان دهنده زایمان قریب الوقوع (8-12 ساعت)میباشد.برای فرا گرفتن اندازه گیری سگ وگربه به لینک زیر مراجعه نمایید:
http://aranvet.com/news_medical_read.php?id=30
2.امکان افزایش تعداد تنفس و قلب
3.شروع انقباضات که از روی شکم قابل رویت است.
4.افت واضح پروژسترون خون که از طریق ازمایش خون اندازه گیری میشود میتواند نشانگر ایجاد زایمان  تا 24 ساعت آينده باشد.
 
شمارش روزهای حاملگی معمولا راه مناسبی برای پیش بینی روززایمان نیست و فقط میتواند حدود زمان زایمان را مشخص نماید  بنابراین حتما نباید انتظار داشت که سگ 72-57 روز و گربه 69-53 روز بعد از جفت گیری زایمان نماید.ممكن است سگ و گربه چند بار جفت گيري كرده باشند و شما تنها یک بار ان را دیده باشید.اما اگر بیش از یک هفته از زمان های ارائه شده گذشت و زایمان ایجاد نشد حتما میبایست به دامپزشک مراجعه شود.
انقباضهاي شكمي اولين علامت شروع زايمان هستند.وقتي اين انقباضات شروع شد بايد تا يك ساعت آينده اولين نوزاد به دنيا بيايد،ممكن است تعداد نوزادها خيلي زياد (مثلا 12 عدد)يا خيلي كم (1- 2عدد)باشند.
اگر 30دقيقه بعد از شروع شدن انقباضات شكمي ،اولين نوزاد به دنيا نيامد،مشکلی وجود داشته یا كانال زايمان مسدود شده است. در این موارد  بايد سريع به دامپزشك مراجعه كنيد.
سگ و گربه ميتواند بين تولد نوزادانش 3تا4 ساعت استراحت كنند،البته اين استراحت بايد بدون انقباضات شكمي باشد.اگر تاخير بين به دنيا آمدن نوزادان بيش از 4 ساعت طول بكشد بدون اينكه انقباضات ايجاد شود ،بايد سريعا به دامپزشك مراجعه كنيد.
مرحله بعد از به دنيا آمدن نوزادان ،خارج شدن جفت است .حداقل 15 دقيقه بعد از زايمان نوزاد،جفت خارج میشود . به طور طبيعي ممكن است مادر جفت را بخورد و شما شاید تصور نمایید که مادر بچه را خورده است در صورتی که جفت را خورده است.اگر مادر با زبانش کیسه دور نوزاد را پاره نکرد شما بايد سریعا و به ارامی کیسه دور جنین را پاره کرده و با يك پارچه نم دار و گرم ابتدا روی صورت وبینی وسپس سطح بدن نوزاد تازه متولد را تميز كنيد .
 
*اگر مادر بند ناف نوزاد را پاره نكرد شما مي توانيد با نخ يا نخ دندان ،2 سانتي بالاتر از بند ناف نوزاد را گره بزنيد و سپس با دقت بالاي گره را ببريد.اگر قبل از گره زدن ، بند ناف را ببريد ممكن است باعث خون ريزي شديد شده که باعث مرگ نوزاد گردد.وقتي مي خواهيد بند ناف را ببريد ،آن را نكشيد زيرا این کار مي تواند باعث باز شدن ديواره شكمي و تبديل آن به فتق نافي شود.
 
*با يك بيني پاك كن نوزادان ،مايعات اضافي را از داخل دهان و بيني نوزاد پاك كنيد .
 
*اگر نوزادان را روي زمين كنار سر مادر بگذاريد ،مادر آنها را مي بويد و تشويق ميشود كه تميزشان كند.
 
*نوزادان را كنار سر سينه مادرشان قرار دهيد تا به راحتي بتوانند شير بخورند.بيشتر نوزادان چند دقيقه بعد از تولد از شير مادر تغذيه ميكنند.
*در دو هفته اول تا حد ممکن زياد به توله دست نزنيد تنها انها را کنترل نماید.معمولا مادران در دو هفته ابتدایی به خوبي از عهده نوزادان بر میایند.

 
اقدامات بعد از زايمان:
*مطمين شويد مادر به خوبي غذا مي خورد و رفتارش طبيعي است.اگر مادر به سختي تنفس ميكرد و علايم غير طبيعي ديگري نشان ميداد میبایست با دامپزشكتان تماس بگيريد.
*مطمين شويد نوزادان در طول شبانه روز به خوبي شير مي خورند، اگر تعداد نوزادان زياد است و مادر به خوبي نمي تواند از پس انها براید و به انها شير بدهد بايد از شير خشك مخصوص سگ و گربه با شيشه شيربرای شیردهی استفاده كنيد.اگر نوزادان بيش از حد جيغ يا ناله ميكنند ممكن است به خاطر گشنگي يا مشكلات جدي ديگر باشد. در مواردی که نوزادان یکسره سر وصدا میکنند و نمیخوابند میبایست با دامپزشك تماس بگيريد.
*مطمين شويد جاي نوزادان گرم و نرم و مناسب است .آنها را روي پتوهاي برقي نگذاريد.لین کار میتواند موجب سوختگي وحتی مرگ آنها شود.مي توانيد از حوله به عنوان رو انداز و یا زیر انداز استفاده كنيد .نوزادان اغلب دوست دارند زير حوله بروند. حوله ها بايد مدام تميز و تعويض شوند تا آلودگي از محل زندگي نوزادان پاك شود.
*محل زندگي نوزادان بايد به گونه اي باشد كه بتوانند در صورت احساس گرما به محلي خنك تر و در صورت احساس سرما به محلي گرم تر بخزند.
*اگر مادر به خوبي از نوزادان مراقبت كند،ديگر هيچ نيازي به منبع گرمايي نيست.دماي مناسب براي نوزادان بي مادر در هفتهاي اول زندگي 29 درجه سانتي گراد و در هفته دوم 26 درجه سانتي گراد مي باشد.
 
تغذيه نوزادان:
اگر مادربی کفایت  باشد و نتواند به درستی به نوزادان شير دهد،يا اصلا شير نداشته باشد انوقت شما میبایست تغذیه انها را بر عهده بگیرید.بهترين شير شير خشك مخصوص توله سگ و بچه گربه است،كه مي توانيد آنرا از كلينيك هاي دامپزشكي ویا پت شاپ ها (مغازه حيوانات خانگي) تهيه كنيد.براي اطلاع از چگونگي نگه داري اين توله ها به لينك های زير مراجعه كنيد:
http://aranvet.com/news_medical_read.php?id=44
http://aranvet.com/news_medical_read.php?id=35

حتي اگر مادر نوزادان را شير بدهد،اما تعداد توله ها بيش از هشت تا باشد ،میبایست برای جلوگیری از سوء تغذیه از شير مكمل برای همه نوزادان استفاده شود.
در دو هفته اول زندگي، نوزادان معمولا هر 2 ساعت یکبارشير میخورند سپس در هفته هاي سوم و چهارم شیر خوردن هر 4 ساعت یکبار میشود که در کنار ان ميتوان از غذاي جامد و پوره مانند مخصوص توله سگ و بچه گربه نیز کم کم استفاده شود.
به نوزادان نبايد به زور شير دهيد زيرا ممكن است موجب پريدن مايعات در مجاري تنفسي آنها شده که مي تواند باعث مرگ نوزاد شود. باشداگر نوزاد علاقه اي به شير خوردن نداشت بايد با دامپزشك تماس بگیرید.
هنگامي كه نوزادان غذايشان راخوردند بايد شكم و ناحيه تناسلي آنها را به آرامي مالش دهيد ،مادرخودشان اين كار را با زبانش انجام ميدهد،شما نیزمي توانيد با پارچه یا حوله ای نمدار اين كار را به مدت 10 تا 6 ثانيه پس از هر غذا خوردن انجام دهيد این کار باعث تحریک توله شده و او را وادار به دفع ادرار و یا مدفوع مینماید.
همانند انسان ها برای سگ وگربه نیز بهترين شير شير مادر است. این شیر نسبت به شیرهای کمکی از هر لحاظ مقوی و مفيد تر است.براي اینکه از رشد  توله ها مطمئن شوید ميتوانيد هر روز انها را وزن كنيد.عدم وزن گیری روزانه توله میتواند نشان دهنده وجود مشکلی باشد.
سئوالات متداول:
1-     سگ من ده تا توله زاييده آيا بايد از شیر مكمل استفاده كنم؟
بله ،حتما. از هشت توله به بالا بايد از غذاي مكمل استفاده كنيد تا همه توله ها به قدر كافي تغذيه شوند.
2-آيا پدر توله ها بايد از مادر و بچه ها دور نگه داشته شود؟
بله،مادر و نوزادان بايد از تمام حيوانات ديگر دور نگه داري شوند،در اين زمان مادر حالت تهاجمي و پرخاشگري پيدا ميكند.ورود حيوانات ديگر به محل زندگي نوزادان هم براي نوزادان و هم براي خود حيوان خطر ناك است شايد حیوان وارد شده به اشتباه روي بچه بنشيند و باعث خفگي آنها شود.
3-آيا غذاي مادر را بايد افزايش دهيم ؟
بله توليد شير نياز به تغذيه بيشتر دارد ،پس به مادر از اولين روز شيردهي تا 4-6 هفته بعد از ان بايد  مواد غذای بیشترو مغذی تر ابدهید.
4-از واژن مادر ترشحاتي خارج ميشود، آيا طبيعي است؟
در بعضي موارد وجود ترشحات طبيعي است اما گاهي نشانه اي از وجود مشكل میتواند باشد. .میبایست به وسیله بو ،رنگ و ميزان اين ترشحات نوع ان تشخیص داده شود . اگر ترشح بد بو باشد نشانه اي از عفونت است .در این مورد بايد با دامپزشكتان مشورت كنيد .
تهیه و تنظیم :امیررضا عامری نایینی،کلینیک دامپزشکی آران
              کلیه حق و حقوق این سایت طبق قوانین نشر و انتشار متعلق به کلینیک دامپزشکی آران میباشد و و هرگونه استفاده از مطالب ، طرح ها و تصاویر پیگرد قانونی دارد.   
زمان انتشار: شنبه 05 فروردين 1391 (12 سال قبل)
تعداد بازدید: ۶۱۶۷۲
لطفا سوالات خود را در این قسمت مطرح نفرمایید و به قسمت سوال از دامپزشک وب سایت مراجعه نمایید
*
ثبت نظر
نام:  ali 2 نفر پسندیدن
نظر:  با سلام ایا امکان استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و لینک دادن امکان پذیر می باشد؟
نام:  Melika 1 نفر پسندیده
نظر:  Sage man bad az har zayman rooye toolea mishine ta mikoshateshoon va motevajeh nemishe , elatesh chie?
نام:  Negin 1 نفر پسندیده
نظر:  سلام چندروز پیش یه گربه طبقه پایین خونمون توی انباری زایمان کرده من بعد از اینکه فهمیدم براش شیرو گوشت گذاشتم بعد دیروز که رفته بودم بهش سر بزنم دیدم صدای یکی از بچه هاش میاد بعد نگاه کردم دیدم مامانه رهفته لای وسایلا یکی از بچه هاشو برده اون یکیه دیگه بیرون بود داشت از سرما یخ میزد من برداشتمش گذاشتمش پیش مادرش امروز که اومدم دیدم مادره با بچش اومده بیرو . باز اون بچه قبلیش اون لا مونده و صدا میکنه منم نمیتونم درش بیارم مامانه هم هیچکاری نمیکنه میخواستم بدونم من هیچ کاری نمیتونم بکنم که بچه بیاد بیرون چون اونجا حتما میمیره؟؟؟؟؟؟؟
نام:   2 نفر پسندیدن
نظر:  سلام آیا شکم بند مخصوص سگ دارید برای نشانه گذاری سگ نر سه ساله ام و عقیم شده ام چیکار باید کنم
نام:  حسن 5 نفر پسندیدن
نظر:  سگ من ار سر سینه هاش تشرح ابدار میاید زایمانش نزدیک است یا نه